Dat is LucaNet
Wij hebben een doel. Met onze software-oplossingen willen we het leven van finance professionals eenvoudiger maken. We willen onze klanten voorzien van de intelligentste oplossingen samen met een goede gebruikerservaring. We zijn daarom samen met onze klanten continue bezig om onzelf en onze oplossingen te verbeteren. Wij ontwikkelen geen applicatie, maar creëren een gebruikerservaring. Door te leren van onze klanten, partners en de markt, maken we onze software elke dag een beetje beter en zo ontstaat er iets bijzonders. Daarbij hebben innovatie gecombineerd met een sublieme gebruikerservaring de hoogste prioriteit.
Hoe we zijn geworden wie we zijn
Ons verhaal begint met twee jonge studenten die elkaar tijdens hun studie bedrijfskunde leren kennen. Na het afstuderen gingen ze elk hun eigen weg Het werk als managementconsultant en auditor toonde echter al snel aan dat de op de markt beschikbare systemen niet voldeden aan de eisen van de controlling- en consolidatieafdelingen van middelgrote en grote concerns. Daarom besloten Rolf-Jürgen Moll en Oliver Schmitz in 1999 een eigen bedrijf te starten. Met een software-oplossing voor de begroting, controlling en consolidatie in één tool. Het moet intuïtief zijn, en cijfers opleveren die altijd beschikbaar en gevalideerd zijn. En het moet alle financiële processen vereenvoudigen.
De software is een succes. Klanten en medewerkers groeien en de omzet ook. En ook de directie groeit. Het duo wordt een trio in 2010: Dominik Duchon, die sinds 2008 Director Sales is bij de onderneming, treedt toe tot de directie. LucaNet is nu compleet: met hersenen, hand en hart.
De Benelux stond aan het begin van de internationale expansie van LucaNet. In 2005 werd de eerste buitenlandse vestiging in Amsterdam geopend. Beginnend met een paar klanten op zoek waren naar een alles-in-één oplossing voor consolidatie, budgettering, analyse en reporting zijn er momenteel meer dan 450 LucaNet klanten in de Benelux. Reden van het succes: een tool die door finance professionals zelf kan worden beheerd, ondersteund door consultants die technisch én financieel onderlegd zijn. Alle onderdelen voor een fantastische gebruikerservaring.
Wereldwijd zijn er momenteel meer dan 2.700 klanten in 50 landen die met de LucaNet oplossing werken. We hebben echter nog een lange weg te gaan. Het vergt moed, creativiteit en liefde om steeds nieuwe manieren te ontdekken die de beproefde methoden nog slimmer maken. Gedreven door de wens om onszelf voortdurend te verbeteren, werken we daarom consequent aan de voortdurende verbetering van onze software-oplossingen en -diensten. Met het oog op onze klanten, partners en medewerkers. Omdat alleen een nieuwsgierig persoon iets nieuws kan creëren.
LucaNet in Mijlpalen
LucaNet schrijft geschiedenis. En doet dat al tientallen jaren. Hierbij is bijzondere aandacht voor de volgende zaken: nieuwe intelligente oplossingen voor uw uitdagingen op het gebied van Administratie en Controlling – en optimale nabijheid bij de klant.

En waar komt onze naam vandaan?
Ongeveer 500 jaar geleden woonde er in Toscane een ongelooflijk invloedrijke, maar relatief onbekende figuur uit de Renaissance: Luca Pacioli. De Franciscaanse monnik schreef een boek dat verstrekkende gevolgen zou hebben voor kooplieden: De "Summa de arithmetica, geometria, proportioni et proportionalita". In het kort: de "Summa". Het meest invloedrijke deel van de "Summa" is een vrij kleine paragraaf van 27 pagina's. Aan de hand van het voorbeeld van een jonge zakenman die in Venetië een bedrijf oprichtte, beschrijft Pacioli de "Venetiaanse methode" van dubbel boekhouden. Deze koopmanstechniek met inventaris, balans en winst- en verliesrekening wordt tot op heden wereldwijd gebruikt. En wij voelen ons verbonden met dit werk.